At blive sat lig med sin lidelse

27. februar 2009

Lig med lidelse I

Når jeg forvilder mig udenfor kredsen af søskende og venner, sker det,  at folk komplimenterer mig for, at jeg har kunnet tage en universitetuddannelse, som om jeg var en ADHD med et eksamensbevis:

– Det var da flot, du kunne tage en uddannelse, siger folk.

Men det er jo lige præcis min uddannelse emner og arbejdsmetoder, jeg brænder for og er god til!

Det er nogle helt andre, og meget mere nede-på-jorden-ting, jeg har problemer med.

ADHD kan godt minde om et fysisk handicap, på den måde, at man jo ikke er dum, bare fordi man ingen ben har – eller fordi man har ADHD. Alting bliver selvfølgelig mere besværligt, når man skal hen på sin skole i kørestol – men det er ikke selve det, man skal lære, der er problemet.

Ville man nogensinde sige til en person, der sad i kørestol, at det var ‘flot’, de havde en universitetsgrad?

Der er i virkeligheden meget få psykiske/neurologiske lidelser, der gør dem, der har dem, dummere end andre. Tit vil det være lavpraktiske ting, der giver problemer. Det er rammerne på uddannelsesteder og arbejdsmarked, der giver os problemer. Ikke selve indholdet.

Skriv et svar

