At blive sat lig med sin lidelse II

12. marts 2009

juel_landskab_ved_oresund

Jens Juel ca. 1800, Nivaagaards Malerisamling

Lig med lidelse II

Da jeg kom til København i begyndelsen af 1990erne, for at studere, var der mange, der spurgte mig, hvorfor jeg ikke var startet på Århus Universitet, når nu, jeg kom fra Jylland.

Dem, der spurgte mig, må have tænkt: “Jyder kan godt lide Århus, fordi det ligger i Jylland.” Altså: “Århus er det naturlige sted for unge jyder at gå på universitetet.”

Men nu er det jo ikke sikkert, at man synes, at Århus er en en smuk og interessant by, bare fordi man har været landfast med den, hele sin barndom.

Det er heller ikke sikkert, man selv synes, det er vigtigt, at man er født i Jylland (eller Danmark) selvom det er rigtigt, at man er det.

På samme måde som en del mennesker tænkte, at det måtte være vigtigt for mig, at jeg kom fra Jylland, tænker del mennesker, der hører, at jeg er ADHDer, at det er meget vigtigt for mig, at jeg har lidelsen.

Det er det ikke!

(Ikke, hvis jeg kan få plads til at leve med den, i hvert fald.)

Hvorfor er min ADHD ikke vigtig for den måde, jeg ser mig selv på??

Fordi ADHD giver mig nogle særlige betingelser, eller rammer, for at være den, jeg er. Men rammer og betingelser er ikke særligt spændende i sig selv.

Det, der er spændende, er, hvad man fylder i de rammer, man har.

Og hvad ADHDere synes er spændende, er lige så forskelligt, som hvad jyder synes er spændende.

Så lad os tale om ting, der interesserer os. På det punkt er ADHDere magen til – eller lige så forskellige – som alle andre mennesker.

Skriv et svar

