Links til sygedagpengeregler, fleksjobregler og Ankestyrelsens afgørelser

3. maj 2009

Her ligger nogle interessante links, der har at gøre med sygedagpenge-regler, fleksjob og pension.

En gruppe sygemeldte borgere i Frederikssund har lagt et link til love og bekendtgørelser på sygedagpengeområdet – den er over 250 sider lang. MEN der er en indholdsfortegnelse først og et stikordsregister til sidst, så man kan godt orientere sig i den. Linket ligger nederst på denne side: sygifrederikssund.dk. Linket er lagt ud af Arbejdsdirektoratet, på deres hjemmeside, adir.dk.

Ankestyrelsen er det sted, der kan klages over kommunal sagsbehandling (eller mangel på samme) og sagsbehandling i Det Sociale Nævn. På deres hjemmeside er en søgefunktion (altså en lille, hvide bjælke med et forstørrelsesglas i) øverst i højre hjørne. I søgefunktionen kan man taste et stikord, fx ‘sygedagpenge’. Så får man en liste med links til sager, som Ankestyrelsen har afgjort. Afgørelserne fra Ankestyrelsen danner præcedens, det vil sige, at kommunerne skal rette sig efter Ankestyrelsens afgørelse, når de senere hen får en ny sag, der indeholder den samme problemstilling.

Socialjura.dk hører under et forlag, der udgiver publikationer om jura og lovstof. På deres hjemmeside finder man også en søgefunktion øverst i højre hjørne. Igen, tast et stikord ind i søgefunktionen (stikordet skal handle om det, der bekymrer dig, fx: ’52 uger’.) – så får du en liste med links, både til love og bekendtgørelser, Ankestyrelsen og domstolenes domme i sociale sager.

Arbejdsmarkedsstyrelsen har præsentationer af arbejdsenvnemetoden til både læger, sagsbehandlere og borgere. De har også generelle vejledninger til sagsbehandlere i sygedagpenge systemet liggende. Det er en virkelig god investering af tid af læse lidt i vejledningerne.

Det giver et meget præcist billede af det pres, der lægges på sagsbehandlerne for at ‘stille krav’ fremfor at gøre de syge til ‘ofre’.

Når man leder efter en lovtekst, bekendtgørelse, skrivelse, vejledning, eller lignede, kan de være svære at finde, selvom man finder et eller flere ord der betegner ens problemstilling og laver en google-søgning på dem. Derfor kan det være rart at kende nogle sites, som dem ovenfor, der har samlet en mængde lovstof.

Der vil altid være en bunke love/bekendtgørelser osv. der berører det emne, man er i gang med at orientere sig i, så det tager tid at finde den vinkel på emnet, man skal bruge. Man vil tit være nødt til at tjekke alle de links, man får, når man bruger søgefunktionen på et af de sites, jeg har nævnt ovenfor. Og man er nødt til at fortsætte med at skrive søgeord, der dækker det, man vil undersøge, hvis man ikke med det samme finder, hvad man skal bruge.

Skriver man et stikord, som fx ’52 uger’ ind i google eller yahoo, vil de første hits ret tit være: k10.dk, der er et samtaleforum under en patientforening, eller: minerettigheder.dk, der er online svar på sociale spørgsmål fra en patientforening, der hedder det samme som hjemmesiden.

Jeg skal ikke nægte, at de to addresser  driver mig til vanvid, som kun en ADHDer kan drives til vanvid. Det er fordi, man begge steder får indtryk af, at der sidder folk med faglig viden og/eller stor erfaring med at sætte sig ind i love og bekendtgørelser. MEN de samme mennesker LINKER ALDRIG til bekendtgørelsen eller den konkrete lovtekst, de refererer til.

Hvorfor er det så irriterende, når der ikke bliver linket?

Fordi man ikke kan henvende sig til en offentlig myndighed og sige: “idet jeg henholder mig til Lis og Bjarne fra k10.dk…”  – Hvis der lå links i forlængelse af de råd og forklaringer, siderne, k10 og minerettigheder, giver, kunne man godt henvende til en offentlig myndighed, på baggrund af et råd, man havde fået der. Når man altså havde tjekket linket.

Forskellen mellem de offentlige hjemmesider, med søgefunktion til de grundlæggende regler, og de brugerdrevne sites, der kun sjældent linker til de grundlæggende regler, som brugerne har behov for at kende, demonstrerer virkelig godt, hvor vigtigt det er, at man kan taler sproget, i det system, der skal hjælpe en. Igen et fingerpeg om, at det nok ikke er de svageste og de mest irriterende, der får hjælp. Øv.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: